Handelsvillkor

Allmän information

BIS & NDP Group ApS

Harald Jensens Plads 1

8000 Aarhus, Denmark

Mejl: info@lightscopenhagen.se

PRISER

I händelse av förseningar, restorder eller utsålda varor så anstränger vi oss för att snarast möjligt informera dig om detta och vad vi kan göra åt det – till exempel ge dig pengarna tillbaka eller hjälpa dig att hitta en motsvarande produkt på ett annat ställe.

BETALNING

Lights Copenhagen tar emot betalning med VISA, VISA Electron och Mastercard. Pengarna dras från ditt konto först när varan skickas. Alla belopp är i SEK. Svenska kronor och inklusive moms.

Vi tar inte ut kortavgifter.

Om du betalar via PayPal har du inte köpskydd. Läs mer om villkoren på PayPals hemsida. 

LEVERANS

Lights Copenhagen strävar efter att sända iväg beställningar inom 24 timmar efter att det inkommit.

Vi skickar till hela Sverige. Frakt till postombud är gratis. Frakt till dörr kostar 80 SEK.

Vi skickar inte till utlandet.

Dina varor skickas med GLS.

OBSERVERA: Om det inte finns plats hos ditt postombud så kommer ditt paket flyttas till närmaste postombud, vilket du får besked om. Om det uppstår problem, kontakta kundtjänst.

Varor levereras alla vardagar. Din vara levereras 2–4 vardagar efter du beställt den.

REKLAMATIONSRÄTT

Du har 2 års reklamationsrätt i enlighet med konsumentköplagen. Vår reklamationsrätt gäller för fel i material och/eller tillverkning.

Om reklamationen är berättigad kan du få varan reparerad, utbytt, pengarna i retur eller avdrag på priset, beroende på den konkreta situationen.

Reklamationen gäller inte fel eller skador som uppstått vid felaktig hantering av produkten/tjänsten. Du ska reklamera produkten ”skälig tid” efter att du upptäckt bristen/felet. Om du reklamerar inom två månader efter att du upptäckt felet kommer reklamationen alltid att vara inom skälig tid.

Om reklamationen är berättigad så återbetalar vi dina (skäliga) fraktkostnader. Varan ska alltid returneras i försvarligt emballage. Kom ihåg att få kvitto på returfrakten, så att vi kan betala tillbaka fraktkostnaderna. Kontakta oss innan du vill reklamera din produkt, så blir det enklast möjligt.

Vid returer, reklamationer och bruk av ångerrätten ska vara sändas till:

Lights Copenhagen

Ulstedvej 27B

9370 Hals, Danmark

Paket med efterkrav tas inte emot.

ÅTERBETALNING

Om det rör sig om en återbetalning ber vi dig bifoga bankuppgifter i form av clearing- och kontonummer, så att det avtalade beloppet kan överföras. Uppgifterna kan inlämnas via mejl eller annat elektroniskt format, eftersom det inte är känsliga uppgifter och de endast används till återbetalningen.

ÅNGERRÄTT

Som konsument har du 30 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Ångerrättsfristen utlöper 30 dagar efter att du tagit emot din vara.

Fristen innebär att du har 30 dagar på dig från det att du har mottagit din vara att ge oss besked om att du ångrar ditt köp. Du ska skicka ett mejl till info@lightscopenhagen.se. 

Du kan också använda standardångerrättsformuläret, som du hittar längst ner i handelsvillkoren.

Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att du samtidigt meddelar oss.

Om du ångrar ett köp som kommer med en gratis gåva, ska hela beställningen returneras. Alternativt kan du behålla den gratis gåvan och ta skillnaden i retur.

RETUR

När du meddelat oss att du ångrar ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varorna till oss.

Du ska själv betala för returfrakten, och det är du som är ansvarig om det uppstår en skada under transporten. Det betyder att du bär risken för varan från det att varan levererats till dig och att vi har tagit emot den i retur.

När du sänder en retur har du ansvar för att varan är ordentligt inpackad. För att underlätta hanteringen får du väldigt gärna lägga med en kopia av orderbekräftelsen i paketet.

Om du önskar att skicka en vara i retur till oss kan vi tillhandahålla en etikett och kommer därefter kreditera fraktkostnaden vid tillbakabetalningen av köpesumman.

Om inte, skicka till:

Lights Copenhagen

Ulstedvej 27B

9370 Hals, Danmark

Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att du samtidigt tydligt meddelar oss.

OBS: Produkter och beställningar kan inte återbetalas eller returneras under perioder med rea, specialerbjudanden eller specialrabatter.

VARANS SKICK VID RETUR

Du betalar för en eventuell värdeminskning av varan som uppstått på grund av hantering annan än vad som är nödvändig för att etablera vad för vara det är, dess egenskaper och hur den fungerar. Med andra ord kan du testa varan på samma sätt som om du testade den i en fysisk butik.

Om varan har extraordinära spår av användning eller skador utöver det som beskrivs ovanför betraktas den som använd. Det innebär att du när du ångrar köpet bara få en del, eller inget, av köpesumman tillbaka, beroende på varans handelsmässiga värde vid tidpunkten då den mottas i retur.

För att få tillbaka hela köpesumman får du alltså testa varan i 30 dagar, men den får inte ha tydliga spår av användning. 

Vi rekommenderar att du returnerar varan i den ursprungliga förpackningen. Om den ursprungliga förpackningen saknas kan det innebära en värdeminskning av varan.

ÅTERBETALNING

Om du ångrar ditt köp betalar vi naturligtvis tillbaka det du betalt. Om det har skett en värdeminskning som du står för, så dras den från köpbeloppet. Om du använder ångerrätten så återbetalas alla betalningar vi mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (undantaget extra kostnader som följd av ditt val av annan leveransmetod än den billigaste varianten av standardleverans som vi erbjuder) utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter det datum då vi mottog ditt meddelande om att du beslutat att använda ångerrätten.

Återbetalning görs med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, med mindre att du gett uttryck för något annat. Vi kan hålla tillbaka återbetalningen intill vi har mottagit varan, om du inte visat dokumentation för att ha sänt den i retur.

REKLAMATIONSMÖJLIGHETER

En reklamation över en vara eller tjänst kan sändas till Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg.

Du kan sända din reklamation till Center for Klageløsning via Klageportalen för Nævnenes Hus.

Länk: https://naevneneshus.dk/

 För att kunna insända en reklamation ska varan eller tjänsten du vill reklamera ha kostat minst 1 110 kr och högst 100 000 kr. Det finns en avgift för att få reklamationen behandlad.

 När du handlar hos en e-märkt webbshop kan du få ditt ärende behandlat gratis hos e-mærket – oavsett beloppets storlek. Läs mer här.

Om du är en användare med boplats i ett annat EU-land kan du skicka in din reklamation online via EU-kommissionens online reklamationsplattform.

Plattformen hittas här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/

Om du sänder in en reklamation här ska du ange vår mejadress: info@lightscopenhagen.se

PERSONDATAPOLITIK

Vi behöver följande information när du handlar hos oss: Namn, adress, telefonnummer och mejladress.

Vi registrerar och sänder vidare de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos BIS & NDP Group ApS och lagras i fem år, härefter slängs uppgifterna.

Vi samarbetar med ett antal andra företag som lagrar och hanterar data. Företagen hanterar uteslutande uppgifterna å våra vägnar och får inte använda dem i sina egna syften.

Vi samarbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter tillräckligt skydd.

Den dataansvariga på lightscopenhagen.dk är BIS & NDP Group ApS.

Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi har om dig.

Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. Ibland har vi plikt att slänga din persondata om du ber om det. Det kan till exempel vara om dina data inte längre är nödvändiga i förhållande till det syfte som vi ska använda dem i. Du kan också kontakta oss om du anser att din persondata hanteras i strid med lagstiftningen. Du kan skriva till oss på info@lightscopenhagen.dk

STANDARDFORMULÄR FÖR ÅNGERRÄTT

(Detta formulär fylls endast i och returneras om ångerrätten ska göras gällande) 

Till:

Lightscopenhagen.dk

Harald Jensens Plads 1,

8000 Aarhus, Denmark

mejl: info@lightscopenhagen.se

 

Jag meddelar härmed att jag önskar använda den gällande ångerrätten i förbindelse med mitt köpeavtal för följande varor/tjänster:

__________________________________________________________________________________

 

Beställt den: _______________________________     Mottaget den: _______________________________

 

Konsumentens namn: ______________________________________________________________________

 

Konsumentens adress:  ___________________________________________________________________

 

Konsumentens underskrift: _________________________________________  Datum: _________________

(endast om formulärets innehåll sänds på papper)

Köpevillkoren är senast uppdaterade 5 mars 2023